Ανθηδώνα, Εύβοιας anthidon@gmail.com
hero image
Ο ΤΟΠΟΣ ΜΑΣ
 

Η Ανθηδόνα ήταν ομηρική Βοιωτική πόλη στα παράλια του βορείου Ευβοϊκού κόλπου, 15 χιλιόμετρα βορειοδυτικά της Χαλκίδας. Υπάρχουν δύο εκδοχές για την ονομασία της σύμφωνα με τον Παυσανία τον περιηγητή. Η μία λέει ότι ονομάστηκε έτσι από μια νύμφη με το όνομα Ανθηδόνα και η άλλη υποστηρίζει ότι το όνομά της το πήρε από τον Άνθα τον γιο του θεού Ποσειδώνα και της Αλκυόνης, της κόρης του τιτάνα Άτλαντα.

Σημαντικό μυθολογικό πρόσωπο από την Ανθηδόνα ήταν ο Γλαύκος ο Ανθηδόνιος, ο οποίος ήταν θαλασσινή θεότητα. Ήταν ένα είδος Τρίτωνα, από την μέση και πάνω άνδρας και από την μέση και κάτω ψάρι. Σώζεται αρχαίο νόμισμα που φέρει στη μία όψη του τη μυθολογική παράσταση του Γλαύκου στο αρχαιολογικό Μουσείο Χαλκίδας.

Η πόλις επήλθε σε παρακμή κατά τη διάρκεια της Βυζαντινής περιόδου, λόγω των επιδρομών πειρατών. Αυτό ανάγκασε τους κατοίκους της να αποτραβηχτούν προς το εσωτερικό και συγκεκριμένα στις βόρειες υπώρειες του όρους Μεσσάπιο (σημερινή ονομασία Κτυπάς) και να ιδρύσουν έναν κτηνοτροφικό οικισμό που αποτέλεσε τον πυρήνα της σημερινής κοινότητας των Λουκισίων.

Με τις ανασκαφές που έχουν πραγματοποιηθεί έχουν βρεθεί σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα, μεταξύ των οποίων ναοί των Καβείρων, της θεάς Δήμητρας και της Περσεφόνης. Επίσης κοντά στο λιμάνι της πόλης έχει βρεθεί και παλαιοχριστιανική βασιλική εκκλησία, των υστερορρωμαϊκών χρόνων.

 

 
 
 
Το αρχαίο ελληνικό λιμάνι με τις 100 τριήρεις που δεν άγγιξε ο χρόνος


Στην Ανθηδώνα θα βρείτε και το μοναδικής ομορφιάς λιμάνι της Αρχαίας Ανθηδώνας, της αρχαίας πόλης με την ολάνθιστη αγορά, το επίνειο της αρχαίας κραταιάς πόλης της Θήβας. Ήταν ευρύχωρο για τα δεδομένα της εποχής, διαθέτει ακόμα και δύο λιμενοβραχίονες, το στόμιο των οποίων μπορούσε να κλείνει με αλυσίδα με σκοπό τη προστασία του λιμένος από εχθρικές επιδρομές, όπως επίσης και από τους ισχυρούς βοριάδες. Σε αυτό το λιμάνι ναυπηγήθηκαν 100 τριήρεις μετά από ψήφισμα των Θηβαίων.

Σήμερα, το λιμάνι αποτελεί το καλύτερα διατηρημένο αρχαίο λιμάνι της Ελλάδας, όπου τμήματά του είναι εκτός νερού, ενώ κατά κανόνα τα αρχαία λιμάνια είναι σήμερα βυθισμένα λόγω της ανόδου της στάθμης της θάλασσας.